העריכה היא מסדרון שבו אנו משהיים את החשיפה של הסיפור לעולם ובוחנים שוב ושוב האם הסיפור מצויד היטב, האם הוא מוכן "לצאת לאור" באופן המיטבי.ד"ר עלמה כהן ורדי
לימודי עריכת פרוזה
שמונה מפגשים של סדנה מעמיקה, בהנחיית העורכת ד"ר עלמה כהן ורדי, שבמהלכם יילמדו העקרונות הבסיסיים של עריכת פרוזה. התלמידים ילמדו לקרוא לעומק טקסטים ספרותיים, לזהות בעיות שונות ולהציע פתרונות. כמו כן יילמדו בקורס מיומנויות בסיסיות של עורכי ספרות כגון כתיבת חוות דעת (לקטורות) וכתיבת הטקסטים התיאוריים על גב הספר. לכל אורך הסדנה ייבחנו היחסים המיוחדים שבין עורכים וסופרים.
מבנה הקורס – שמונה מפגשים "און ליין" (קורס ערב).
השיעורים יכללו הרצאה, שאלות ותרגול, שבו נדון בפורום הכיתתי.
חלק ראשון: הרצאה, לימוד וניתוח מעמיק בנושא השיעור – במטרה להעניק כלי עריכה ברור לעבודה.
חלק שני: עבודה משותפת, קריאה השוואתית של טקסטים לפני ואחרי עריכה ובחינתם בעיניים של עורכ.ת – במטרה להטמיע את כלי העריכה, הטכניקות, המהלכים, התהליכים, הידע ועוד.
שיטת הלמידה והמישוב: במהלך הקורס המשתתפים יתבקשו לקרוא שלושה סיפורים קצרים שישלחו אליהם. הסיפורים יהוו בסיס לתרגול הנושאים שיילמדו בכל שיעור. ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה. **מספר המשתתפים מוגבל לעד 20 איש**
הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.
תאריך הקורס: 4.3.2025 ועד 6.5.2025 | ימי שלישי ערב 19:00 עד 21:00 (בחול המועד פסח ובערב יום הזכרון לא יתקיימו מפגשים)
מחיר הקורס: 2,500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)
עריכת פרוזה
המפגשים
היכרות עם מרחב התעסוקה של העורכ.ת (בתי הוצאה או מול כותבים עצמאיים) אבחנה בין עריכת לשון לעריכה ספרותית, ובין עריכה ספרותית לעריכת עיון ותרגום.
כבר יש לכם אותם. נלמד להפוך את המושגים הספרותיים התיאורטיים לכלי עבודה יעילים: אקספוזיציה, קונפליקט, שיא, התרה, ז'אנר, עלילה, גיבורים וזמן.
מדוע חשוב להבין "על מה הסיפור" (ולא רק מה מסופר בו) וכיצד התשובה על השאלה הזו מאפשרת למיין בין עיקר לתפל.
המספר של הסיפור מתקיים בתווך המסקרן שבין הסופר.ת ובין הטקסט. אופיו של המספר, נקודת מבטו ותפיסת העולם שלו משפיעים על הטקסט השפעה מכרעת. חשוב להכיר את המספר ולשלוט בו (במידה מסוימת).
היכרות עם כלים בסיסיים של עורכי לשון ועבודה מעשית על עריכת סגנון.
היכרות עם כלים בסיסיים של עורכי לשון ועבודה מעשית על עריכת סגנון.
או: איך נתווך בין הספר ובין "העולם" מבלי לכתוב ספר חדש.
בשיחה המתמשכת בין עורכ.ת לסופר.ת מלטשים רעיונות, עקרונות וסגנון. הדיאלוג – לעתים נינוח ולעתים סוער, לעתים פשוט ולעתים סבוך ומורכב – הוא הזדמנות לכתיבה של גרסה משופרת של הטקסט.