עריכה היא מסע, דיאלוג מתמשך שמטרתו לתת לשיר את מה ששיר, כמו בן אדם, אוהב - מבט, מגע, לב.
ענת לוין
Scroll Down

עריכת שירה

שמונה מפגשים של סדנה מעמיקה בהנחיית העורכת והמשוררת ענת לוין שבמהלכם יילמדו העקרונות הבסיסיים של עריכת שירה. נלמד לקרוא את השירים, לזהות את כוחם ואת הבעיות בהם ולהביא לפתרונן. התלמידים ייחשפו לסוגים שונים של טקסטים פואטיים ויקבלו ארגז כלים בסיסי וחיוני לעבודת העריכה. בנוסף נעסוק בדיאלוג המיוחד, במסע המשותף של עורכים ומשוררים בדרכם אל הספר.

מבנה הקורס – שמונה מפגשים "און ליין" (קורס ערב).

מפגש 1: תפקידיו של העורך; שלבי העבודה המרכזיים בעבודת העורך; עריכה בפועל של טקסט, כולל דיון בסוגיות העולות ממנו.
מפגש 2: סוגים שונים של בעיות פוטנציאליות בתוך שיר.
מפגש 5-3: מלאכת עריכה בפועל – נעבוד יחד על טקסטים שונים תוך כדי דיון עקרוני בכלי העריכה.
מפגש 7-6: נבין את האינפורמציה השירית בטקסטים תוך כדי דיון עקרוני על גרפיקת השיר (פסיחות, אורך השורות, מיקום השיר על הדף, עבודה עם מחזורי שירים, סידור ספר שירה ועוד).
מפגש 8: קריאה השוואתית של טקסטים לפני ואחרי עריכה ובחינתם בעיניים של עורכים. סיכום ושאלות.

שיטת הלמידה והמישוב: במהלך הקורס יגישו התלמידים שתי מטלות עריכה ויקבלו עליהן משוב. בכל שיעור יבחרו חמישה תלמידים שיקראו את המטלה שלהם ועל הטקסט שלהם יערך ניתוח ומשוב. הקורס יתנהל כסדנה והדיונים בו יהיו פתוחים. ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה.

הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.

תאריך הקורס: 6.1.2025 ועד 24.2.2025 | ימי שני 18:30 עד 20:30
מחיר הקורס: 2,500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)
**מקומות אחרונים**

עריכת שירה

המפגשים

"שלוש עשרה דרכים להתבונן בשחרור" (ואלאס סטיבנס) – תפקידיו של העורך; שלבי העבודה המרכזיים בעבודת העורך; עריכה בפועל של טקסט, כולל דיון בסוגיות העולות ממנו.

"איך להיות או לא להיות משורר" (ויסלבה שימבורסקה) – נתלווה למשוררת, כלת פרס נובל, ויסלבה שימבורסקה, שערכה במשך שנים רבות את המדור "דואר ספרותי" בשבועון "חיים ספרותיים" בקרקוב, פולין. המדור כלל תשובות לקוראים שביקשו לפרסם את יצירותיהם בכתב העת. בעזרת לשונה המושחזת של שימבורסקה ניחשף לסוגים שונים של בעיות פוטנציאליות בתוך שיר.

"פתוח סגור פתוח. זה כל האדם" (יהודה עמיחי) – השירה מנסה לפתוח סדק, לטוות או לפרוע סדר בלב העולם. עריכה של שיר היא מלאכה עדינה של שתי וערב, של הידוק, דיוק וצמצום מחד ושל הרחבה מאידך. ננהל דיון עקרוני בטקסטים שונים ובאמצעות העריכה נפתח פתח בסגור ונסגור את הפתוח.

"פתוח סגור פתוח. זה כל האדם" (יהודה עמיחי) – השירה מנסה לפתוח סדק, לטוות או לפרוע סדר בלב העולם. עריכה של שיר היא מלאכה עדינה של שתי וערב, של הידוק, דיוק וצמצום מחד ושל הרחבה מאידך. ננהל דיון עקרוני בטקסטים שונים ובאמצעות העריכה נפתח פתח בסגור ונסגור את הפתוח.

"פתוח סגור פתוח. זה כל האדם" (יהודה עמיחי) – השירה מנסה לפתוח סדק, לטוות או לפרוע סדר בלב העולם. עריכה של שיר היא מלאכה עדינה של שתי וערב, של הידוק, דיוק וצמצום מחד ושל הרחבה מאידך. ננהל דיון עקרוני בטקסטים שונים ובאמצעות העריכה נפתח פתח בסגור ונסגור את הפתוח.

"הדף הוא מישור" (ליאור שטרנברג) – הסמיוטיקן הרוסי יורי לוטמן טוען במאמרו "על שירה גרועה ועל שירה טובה" (1972) ששירים טובים, שנושאים אינפורמציה שירית, הם שירים שיש בהם אלמנטים צפויים ואלמנטים בלתי צפויים בעת ובעונה אחת. אם אין בשיר אלמנט צפוי כלשהו, הוא חסר משמעות. אם אין בשיר אלמנט לא צפוי, הוא עשוי להפוך טריוויאלי. ננהל דיון עקרוני על גרפיקת השיר – פסיחות, אורך השורות, מיקום השיר על הדף, עבודה עם מחזורי שירים, סידור ספר שירה ועוד.

"הדף הוא מישור" (ליאור שטרנברג) – הסמיוטיקן הרוסי יורי לוטמן טוען במאמרו "על שירה גרועה ועל שירה טובה" (1972) ששירים טובים, שנושאים אינפורמציה שירית, הם שירים שיש בהם אלמנטים צפויים ואלמנטים בלתי צפויים בעת ובעונה אחת. אם אין בשיר אלמנט צפוי כלשהו, הוא חסר משמעות. אם אין בשיר אלמנט לא צפוי, הוא עשוי להפוך טריוויאלי. ננהל דיון עקרוני על גרפיקת השיר – פסיחות, אורך השורות, מיקום השיר על הדף, עבודה עם מחזורי שירים, סידור ספר שירה ועוד.

"רגע אחד שקט בבקשה. אנא. אני רוצה לומר דבר מה" (נתן זך) – קריאה השוואתית של טקסטים לפני עריכה ואחרי שראו אור ובחינתם בעיניים של עורכים; סיכום ושאלות.

פרטים נוספים?

השאירו לנו פרטים ונציגתנו תחזור אליכם בהקדם.


    נגישות