כתיבת שירה דומה לחציבת פסל מתוך האבן - רגש גולמי שהמשורר.ת מחלצ.ת ממנו צורה. העריכה היא השלב שבו שניים מתבוננים יחד בפסל שהתהווה ושואלים - אבל איזו צורה יש לזה? אם זה עץ, היכן הענפים? ואם זו ונוס, היכן הידיים שלה? או שבכלל עדיף ככה, בלי ידיים?לי ממן
עורכת מלווה | שירה
עריכה מלווה – שירה | לי ממן – הדרכה וליווי הכותב.ת בתהליך הבנייה והעריכה של קובץ שירים עם לי ממן.
הרעיון מאחורי הליווי כבר בשלב הכתיבה
עבודת הפיצוח הנדרשת מעורכת שירה קשורה בראש ובראשונה לזיהוי הקול הכותב, מה מייחד אותו ובאילו איכויות הוא ניחן. במהלך עבודת העריכה, השאיפה היא לסייע לכותב לזקק ולגבש את קולו, לשקף את איכויותיו הפואטיות, ולנכש יחד את העשבים השוטים העומדים בדרכי השיר: מפורשות יתרה, עמימות חמקמקה, צרימות בשדה המשמעויות או הצליל – על ידי מתן כלים הקשורים לקריאה קשובה בשיר, תוך תשומת לב לאלמנטים השונים המתלכדים לכדי חוויית קריאה (חלוקה נכונה לטורים ושימוש בפסיחות, עושר מטפורי, ליטוש צלילי ועוד). בכל אלה נתנסה במהלך העריכה – הן מצד העמדת המכלול (קובץ שירה) והן מצד העבודה על השיר הבודד כיצירה בפני עצמה.
כל תחילת עבודה משותפת בין המשורר.ת ללי תעשה לאחר פגישת זום מסודרת ומשותפת בין המשורר.ת, לי ממן ושי עמית (או נציג מטעמנו) – על מנת להבין באופן הברור השקוף והגלוי ביותר מה הצורך.
לאחר השיחה ובאם הגענו להבנה, תוגש הצעת עבודה מטעמנו ורק לאחר הסכמה של המשורר/ת וחתימתו על הסכם העבודה נצא לדרך לשלב הראשון של קריאת הטקסט וניתוחו על ידי לי ממן.
לתאום פגישת זום יש לשלוח וואטסאפ למספר: 054-5995209
או במייל: [email protected]
אופן העבודה בארבעה שלבים (ייתכנו שינויים ואדפטציות בהתאם לאופיו של ספר השירה)
שלב ראשון: היכרות בין המשורר/ת והעורכת המלווה והיכרות עם החומרים, קריאה של כתב היד, חוות דעת ראשונית ודוגמת עריכה של שלושה שירים. בניית תוכנית עבודה – כולל הצעת מחיר לשאר השלבים.
שלב שני: חוות דעת מורחבת ועריכה של 20-15 שירים תוך בניית ארגז כלים שישמש את הכותב בהמשך העבודה.
שלב שלישי: מבנה ותמהיל.
שלב רביעי: עריכת כל שירי הספר וסידור הספר.
מוזמנות ומוזמנים להצטרף לתכנית העריכה המלווה. בין אם את.ה בתחילת הכתיבה ובין אם את.ה מחזיק.ה בכתב יד או קובץ שירים שאת.ה רוצה לדעת כיצד להמשיך איתו הלאה ולפתח אותו.
עריכת שירה מלווה
שלבי העריכה הבסיסיים
בשלב הזה נבחן את מצבו הנוכחי של קובץ השירים, וננסה להבין מה סוג העבודה הדרוש (הידוק? סינון חומרים? או דווקא הרחבה? עבודה על המבנה והחלוקה?). בנוסף, נצלול יחד לעומק לעבודה נקודתית, "בזכוכית מגדלת", על שלושה שירים מתוך הקובץ.
בניית תוכנית עבודה – כולל הצעת מחיר לשאר השלבים.
בשלב הזה ניכנס לסוגיות עקרוניות יותר בנוגע לקובץ: האם ישנן תמות מרכזיות שהוא מאורגן סביבן, ולפיהן אפשר לחשוב על המבנה והסידור הפנימי? האם הכותרת הנוכחית, אם ישנה כזו, מתאימה? האם כדאי להשמיט או להוסיף כותרות? בנוסף, 15 שירים מתוך אלה המועמדים להיכלל בקובץ יעברו עריכה תוך דיאלוג על הכותב.ת.
איך בונים קובץ שירה כך שתיווצר תחושה אורגנית – מעין גוף שירים שיש בו גם הלימה פנימית, ולסדר בו, כמו גם לבחירת השיר הראשון והאחרון, יש משמעות? איך נמנעים מתחושה של עודפות או צמצום יתר, כך שמצד אחד יתגבש קובץ מהודק הכולל את מיטב שיריו של הכותב, ומן הצד השני יהיה בעל נפח משמעותי? השלמת עבודת הסינון והמיון של השירים המועמדים להיכלל בקובץ, וארגונו על פי הדגשים שעליהם הוסכם בשלב הקודם.
לאחר שכבר צללנו לעריכה פרטנית של השירים והכרענו בשאלת מבנה הקובץ והרכב החומרים, נשלים את העבודה על השירים עצמם, על פי הדגשים וארגז הכלים שהתגבש במהלך הדרך, בהתאמה אישית לכל כותב/ת.