דווקא כשהעולם מציב אותנו בסיטואציות קשות מלהכיל צריך לעצור, להסתכל על עצמנו מהצד כגיבור ספרותי ולצחוק על הכול.
ד"ר מתן חרמוני
Scroll Down

כתיבה קומית

מועד הקורס:
5.6.2025 ועד 24.7.2025

ימי חמישי ערב 19:00 עד 21:00
קורס מקוון, המועבר אונליין בZOOM.

שמונה מפגשים אונליין (בזום) של סדנה מעמיקה, בהנחיית ד"ר מתן חרמוני ואורחים. פעם בשבוע נחפש יחד אחר הקסם המסתורי שגורם לנו לצחוק מהבטן. תגובות של צחוק אצל קורא, כפי שנבקש להראות הוא תוצאה של מהלך סיפורי, של אסטרטגיה אמנותית, ולא רק מהלך אינטואיטיבי של כותב, או עצב רגיש בפניו של הקורא שמגיב לטקסט. כפי שנבקש להראות – כתיבה קומית היא מלאכה קשה עוד יותר מכתיבה דרמטית חסרת הומור. הומור הוא לא רק תבלין כמו שנוהגים לומר – זהו מימד שדרוש כדי לשמור את הקורא סקרן ועירני.

במהלך הקורס נלמד את הטכניקות ההומוריסטיות של סופרים וסופרות עבריים ולועזיים, הסדנה תתמקד בתרגילים מעשיים תוך ניסיון לגבש את הקול הכותב ולפתח את השריר ההומוריסטי.

מרצים אורחים:
פרופ' חיים וייס – ראש המחלקה לספרות אונ' בן גוריון, סופר, עורך וחוקר תלמוד.
עמית קלינג – מרצה בשנקר ותסריטאי זוכה פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה.

מבנה הקורס – שמונה מפגשים "אונליין" (קורס ערב).

חלק ראשון: נבחן טכניקות כתיבה והצבות קומיות בתוך הסיפור. נקרא לפחות יצירה אחת ויוצר אחד, ננתח ונדבר על המתרחש ספרותית קומית ביצירה, על שיטתו של היוצר וכו'.
חלק שני: פרקטיקה ולמידה מעשית – ניקח את הטכניקות אותן למדנו ונטמיע אותן ונשתמש בהן ככלים ליצירות שלנו. 

שיטת הלמידה והמישוב: התלמידים יקבלו בכל שיעור מטלה הביתה אותה הם יצטרכו לבצע ולתרגל. נפתח את השיעור בקריאה וניתוח של חמש דוגמאות מעבודת הבית ונמשיך אל הנושא של השיעור החדש. הקורס יתנהל כסדנה והדיונים בו יהיו פתוחים אך בהובלת מתן חרמוני.

ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה. הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.

תאריך הקורס: 5.6.2025 ועד 24.7.2025 | ימי חמישי ערב 19:00 עד 21:00
מחיר הקורס: 2,500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)
**מקומות אחרונים**

הומור בספרות

המפגשים

במפגש נדבר על הקומיות כאחד הממדים ההכרחיים בכתיבה. הממד הקומי לא קיים אך ורק כדי להצחיק אלא כדי לתת תמונת נגד לנראטיב המרכזי. הממד הגרוטסקי לעומתו, הוא בחירה אמנותית שנועדה 'להגביר את הווליום' של היצירה לכיוון של חירות משולחת רסן.

תרגילים –

  • לכתוב סיטואציה יומיומית כסיטואציה קומית
  • לכתוב את אותה הסיטואציה כסיטואציה גרוטסקית

נדבר על ההכרח בחשיפה והיחשפות כשאתה מבקש לכתוב קומדיה. חייבים להבין: הראשון שעליו צוחק הסופר, תמיד (!!!) יהיה הוא עצמו. נדבר על מה זה נקרא חשיפה ספרותית וכיצד אנחנו משיגים אפקט שכזה בכתיבה.

תרגילים: (סטנד אפ)

  • תארו את דמותו של הסטנדאפיסט – נסו לשוות לו כמה שיותר חולשות אנושיות
  • כתבו קטע סטנד אפ קצר פרי עטו של הסטנדאפיסט שיצרתם

שני הכלים האלה שהם חלק בלתי נפרד מארגז הכלים הבסיסי של כל כותב הם קריטיים במיוחד כשאנחנו מגיעים לכתיבה קומית. הקומדיה – כמו אלוהים – נמצאת בפרטים הקטנים, ולכן אחנו משתמשים בעיקר ב-Showing, הראייה, אבל גם לשית ההגדה, יש את הפונקציה הקומית שלה.

קריאה – יעקב שבתאי "זכרון דברים" מול חנוך לוין "גברל"

  • לספר סיפור משפחתי מיתולוגי בטלינג בלבד.
  • לספר את אותו הסיפור או חלק ממנו באמצעות שואינג

מי מספר את הסיפור וכיצד הוא משרת אותנו. כיצד אופיו ותפיסת העולם של המספרא משתלטות על הסיפור ומכוונות את הקורא. דמות הסמפ-ר היא בעיקרה דמות קומית שהיתה מאד שגורה בעברה הרחוק של הספרות העברית החדשה – בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20

קריאה – הפתיחה של 'מסעות בנימין השלישי' מאת מנדלי מוכר ספרים

תרגילים:

  • בניית דמותו של המספר – לתת לו 'צורה ותוך' ולהפיח בו חיים
  • להציג מונולוג בלתי נשלט של אותו מספר – כזה שהוא בלי מעצורים לכאורה, אבל מעביר מסרים ממוקדים

מרצה אורח: פרופ' חיים וייס על התלמוד כבמה קומית – קטעי הקריאה והתירגול יוצגו על ידי המרצה

עד כמה קשורה הסיטואציה שמתוכה אנחנו מספרים, באפקט שזה יוצר על קהל הקוראים, ובעיקר ביכולת שלנו ללחוץ על כפתורי הצחוק והגיחוך של הקורא.

קריאה – מתוך 'מה מעיק על פורטנוי' של פיליפ רות

תרגילים –

  • עצבו את הסיטואציה הנראטיבית שמתוכה תרצו לספר
  • ספרו את הסיפור הקומי שאתם מבקשים לספר, תוףך שימוש בכל האלמנטים שמציעה הסיטואציה הנרטיבית שבחרתם.

קריאת קטעי פרוזה על ידי משתתפי הסדנה, דיון ומשוב, חפלה ומסיבת סיום.

פרטים נוספים?

השאירו לנו פרטים ונציגתנו תחזור אליכם בהקדם.


    נגישות