דווקא כשהעולם מציב אותנו בסיטואציות קשות מלהכיל צריך לעצור, להסתכל על עצמנו מהצד כגיבור ספרותי ולצחוק על הכול.תמר ומתן
כתיבה קומית
שמונה מפגשים של סדנה מעמיקה, בהנחיית תמר בלומנפלד וד"ר מתן חרמוני. פעם בשבוע נחפש יחד אחר הקסם המסתורי שגורם לנו לצחוק מהבטן. תגובות של צחוק אצל קורא, כפי שנבקש להראות הוא תוצאה של מהלך סיפורי, של אסטרטגיה אמנותית, ולא רק מהלך אינטואיטיבי של כותב, או עצב רגיש בפניו של הקורא שמגיב לטקסט. כפי שנבקש להראות – כתיבה קומית היא מלאכה קשה עוד יותר מכתיבה דרמטית חסרת הומור. הומור הוא לא רק תבלין כמו שנוהגים לומר – זהו מימד שדרוש כדי לשמור את הקורא סקרן ועירני.
במהלך הקורס נלמד את הטכניקות ההומוריסטיות של סופרים וסופרות עבריים ולועזיים, הסדנה תתמקד בתרגילים מעשיים תוך ניסיון לגבש את הקול הכותב ולפתח את השריר ההומוריסטי.
מבנה הקורס – שמונה מפגשים "און ליין" (קורס ערב).
חלק ראשון: נבחן טכניקות כתיבה והצבות קומיות בתוך הסיפור. נקרא לפחות יצירה אחת ויוצר אחד, ננתח ונדבר על המתרחש ספרותית קומית ביצירה, על שיטתו של היוצר וכו'.
חלק שני: פרקטיקה ולמידה מעשית – ניקח את הטכניקות אותן למדנו ונטמיע אותן ונשתמש בהן ככלים ליצירות שלנו.
שיטת הלמידה והמישוב: התלמידים יקבלו בכל שיעור מטלה הביתה אותה הם יצטרכו לבצע ולתרגל. נפתח את השיעור בקריאה וניתוח של חמש דוגמאות מעבודת הבית ונמשיך אל הנושא של השיעור החדש. הקורס יתנהל כסדנה והדיונים בו יהיו פתוחים אך בהובלת תמר ומתן.
ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה.
הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.
תאריך הקורס: 27.6.2024 ועד 15.8.2024 | ימי חמישי ערב 18:00 עד 20:00
מחיר הקורס: 2,500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)
**מקומות אחרונים**
הומור בספרות
המפגשים
ננסה להראות כי הקומי הוא קומי יותר כשהוא דרמטי. במילים אחרות, נראה שעל מנת ליצור אפקט קומי צריך ליצור אפקט מקדים – הפוך.
קטעים לקריאה – מתוך "דיוקן האמן כאיש צעיר של ג'יימס ג'ויס".
איך אנחנו בונים תמונה ומנפצים אותה בבת אחת, ומה יוצא לנו מזה בתוך המערכת הסיפורית.
קריאה – פרק ב' מתוך "מה מעיק על פורטנוי" מאת פיליפ רות.
מה היה מצחיק בעולם הקלאסי – ומהן חולשות אנושיות בהקשר קומי.
קריאה – "האדרת" ניקולאי וסילייביץ' גוגול.
עיון – מאפייני הדמות בעלת האישיות הגבולית – למה היא נוראה כשאלה הם המחותנים שלכם, ולמה הם מתנה קומית.
איך לספר סיפור מעשייה מצחיק לעומת תיאור של סצינות מצחיקות.
קריאה – יעקב שבתאי, "זכרון דברים" מול חנוך לוין "גברל".
הגזלייטינג הספרותי ורומן הנימוסין: איך להגיד משהו אחד ולהתכוון לההיפך.
קריאה – "האיש מבואנוס איירס" מאת שלום עליכם.
דוגמאות מחדר העבודה של ת. בלומנפלד (קנאה טובה) ו-מ. חרמוני (שפילפוגל, שפילפוגל).
איך קול מספר קומי שינתב את האינטונציה של הסיפור. אימוץ של תהליכים קולונועים לכתיבת פרוזה.
קריאה – ולדימיר נבוקוב, מתוך "לוליטה".
צפייה – וודי אלאן, על מלחמה ואהבה, וכן קטעים מתוך "הסופרנוס", ועוד.