לכתוב זה מקצוע שאנו לומדים תוך כדי כתיבה.סימון דה בובואר
קורס כתיבה מאסטרקלאס
קורס כתיבה מאסטרקלאס און-ליין | עשרה מפגשים עם נבחרת ייחודית של 10 סופרות – שיקנו לך כלים וידע לכתיבה.
בכל שלישי ב19:00 בערב, אישה אחת תוציא אותך למסע אל תוך עצמך.
אורך המפגשים כשעתיים – אשר יערכו און-ליין.
מבנה הקורס
חלק ראשון: הרצאה ולימוד – סביב הנושא שבו מעמיקה הסופרת, נבין עקרונות בסיסיים בפרוזה ונטמיע כלים וידע פרקטיים.
חלק שני: תרגול – באמצעות תרגילי כתיבה ייחודיים נתנסה בעקרונות ובכלים שנלמדו בחלק ראשון. נבצע סבב הקראות מדגמי מבין המעוניינים לשתף ונזכה למשוב מקצועי ומכוון ממנחת המפגש.
משובים כתובים: את תרגיל הכתיבה תוכלו לשלוח במייל עבודות ייעודי לקבלת משוב כתוב מהסופרת גלית דהן קרליבך.
הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.
**מספר המקומות מוגבל**
תאריך הקורס: 4.2.2025 ועד 8.4.2025 (ימי שלישי)
שעות: 19:00 עד 21:00
מחיר הקורס: 2,800 שקלים מחיר במכירה מוקדמת 2,400 שקלים! (ניתן לפרוס לתשלומים)
הנבחרת
המפגשים
על איזה כיסא הכי נוח לנו לשבת כשאנחנו כותבים? כתיבה בגוף ראשון שקרוב לעצמנו, כתיבה אל נמען בגוף שני, או כתיבה בגוף שלישי בלשון מספר? במפגש נחקור מתי כדאי לבחור בכל אחד מן הגופים והמבעים, מה מרוויחים או מפסידים בכל בחירה, ומהו האפקט המתקבל אצל הקורא.
על חשיבות התחקיר, איך הוא יכול להקים לחיים את הדמויות שלכם, לחלץ אתכם ממחסומי כתיבה וליצור את מבנה העומק של הטקסט.
כניסה אל האיזורים הפחות פוטוגניים של הנפש: קנאה, בושה, כאב שנאה עצמית, ואיך ניתן להשתמש דווקא באיזורים האלו כדי להצית כתיבה עזה ואמינה.
לכתוב ב"צבע, בטעם ובריח" איך הופכים סמנים קטנים כאותיות ומילים לצבעים, מראות וריחות שאנחנו יכולים לחוש ולראות בדמיון? נלמד את השימוש במילים כאומנות ואת יסודות כתיבת הסיפור, נתמקד בתיאור עומק של הדמויות והפרטים באמצעות החושים שלנו. נבנה דמויות תלת ממדיות, בתים שנוכל לחיות בהם בדמיוננו וניצור עולם סיפורי חי ורב רבדים.
כמה פעמים דמיינתם דמות לפרטי פרטים אך היא נעלמה כשהתחלתם לכתוב אותה? בשיעור זה לא נניח לדמות להתחמק. נאתר את חולשותיה, את מעלותיה ונגרום לה ללכת במלוא הדרה ישר לתוך העלילה.
נשוחח על פתיחות כשער לעולם הסיפורי, כפיתוי, כחץ כיוון לעלילה, כחוזה עם הקוראים, וכמיקרוקוסמוס של יצירה, ונברר מה עלינו לדעת לפני שנפתח.
בין המוקדם למאוחר בטקסט הספרותי: נעבור על שנים עשר עקרונות או כללים לכתיבה. איך להתחיל בכלל? מה לגלות, מתי ואיך? כיצד ניתן לעניין את הקורא באמצעות slow disclosure (גילוי איטי) הדגמה לחשיבות העצומה של סדר ואופן מסירת הדברים ועוד.
נדמה לנו שאנחנו כבר יודעים מה עומד לקרות בסיפור שלנו. אבל מה יקרה אם נפרוץ את הגבולות שקבענו להם ונעבור הלאה, למה שנמצא מעבר לסיפור המוכר? מה יקרה שם? מה יקרה לנו? בואו לעבור יחד את הגבול.
על כתפי ענקים. איך כותבים אל מול וביחס למה שכבר נכתב. הדף הלבן תמיד מלא ואיך אנחנו כותבים בעולם שהכל כבר ניכתב בו? איך אנחנו לומדים, מאמצים, עושים פרפרזות, גונבים ועושים מזה משהו חדש? פיקאסו אמר פעם שכל האמנים הטובים גונבים. מה זאת הגניבה הזאת ואיך היא כלי שימושי עבור כותבות וכותבים? איך אנחנו מעבדים, מצטטים, לומדות ושוכחות.
ועוד איך. יותר מזה: עריכה-עצמית היא חיונית לכל כותב. אבל היא גם ערמומית, מסתורית ומוגבלת. על נקודות עיוורות בכתיבה, על היחסים המורכבים שבין הספר-שבראשנו לבין הספר-שבפועל, על נחיצותה של נקודת מבט מבחוץ, ועל כמה דרכים לגדל את כתב-היד שלנו, לפני שנפקיד אותו בידי העורך.