
הסיפור הקצר הוא אולי הצורה המקצועית ביותר של כתיבה, כתיבה כאמנות, מפני שהכי קשה לרמות בו.שולמית הראבן

סיפור קצר
כתיבת סיפור קצר דורשת תחכום רב מאוד. אין לנו את אורך היריעה והזמן של הרומן או הנובלה כדי להעתיר פרטים על הדמויות שלנו. אנחנו צריכים להקים מאהל בן לילה, במעין מבצע חומה ומגדל, ולגרום לקורא להיכנס מיד אל תוך העולם החדש שנוצר. היופי הוא בהגבלה: יש להוביל את המהלך העלילתי והדרמטי באופן דרסטי.
שמונה מפגשים אונליין של קורס מעמיק (בזום) בהנחיית הסופרת, המשוררת והמרצה גלית דהן קרליבך, נכיר את המנגנון העדין של המלאכה הזו, נתוודע לאתגרים שהיא מזמנת, נבלע סיפורים קצרים מסוגים שונים ומגוונים ונפגוש אמני סיפור קצר- ריימונד קארבר, עגנון, שולמית הראבן, צ'כוב, פלאנרי אוקונור, ועוד. בכל שיעור נתמקד בחלק אחר של המנגנון הזה, נתרגל ונגיע לקו הגמר עם סיפור קצר משלנו.
מבנה הקורס – שמונה מפגשים "אונליין" (קורס ערב).
החלק הראשון של השיעור יפתח בלימוד והקניית כלים פרקטיים בהתאם לנושא המפגש. שלב נוסף בחלק זה יהיה ניתוח של טקסט המדגים בפועל את הכלים, הידע, המהלכים הספרותיים ועוד אשר נילמדו במפגש.
החלק השני של השיעור יהיה דיון וניתוח באמצעות הטקסטים של המשתתפים במטרה להטמיע מהלכים ותהליכים – גם בטקסטים הנקודתיים אך גם עבור כל המשתתפים במסעם הפרטי אל הסיפור הקצר שלהם.
שיטת הלמידה והמישוב: במהלך הקורס יקבלו התלמידים משימות קריאה למפגש הבא, בדרך כלל סיפור קצר – בינוני. כמו כן, בכל מפגש יהיה חלון זמן שינוצל לטובת עבודות התלמידים, כלומר – הסיפורים עליהם הם עובדים ו/או רוצים לעבוד. הקורס יתנהל כסדנה והדיונים בו יהיו פתוחים. ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה.
הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.
תאריך הקורס: 3.3.2025 ועד 28.4.2025 | ימי שני ערב 18:30 עד 20:30 (בחול המועד פסח לא יתקיים מפגשים)
מחיר הקורס: 2,500 (ניתן לפרוס לתשלומים)
**נותרו מקומות אחרונים**
כתיבת סיפור קצר

המפגשים
בשיעור זה נכיר את ההבדלים בין סיפור קצר לרומן או לנובלה, נקרא כמה דוגמאות ונתרגל את המעבר מאמנות אחת לאמנות אחרת.
נייחד זמן ומחשבה לבניית הדמות הראשית וכן לדמויות נוספות. נלמד להוסיף דמויות לסיפור מבלי להעמיס על העלילה.
נקרא דוגמאות ספרותיות שונות ונברא עולם בן כמה מילים בעצמנו.
נכיר את חשיבות הדיאלוג בסיפור הקצר וכיצד המוסיקליות שבו מעבירה יחסים בין הדמויות השונות.
בניגוד לרומן שבו אפשר לשחק עם קולות שונים ופוליפוניים ומזוויות שונות, בסיפור הקצר יש להצטמצם ולבחור קול ייחודי. נכיר סוגי מספרים ונשבץ אותם בסיפור הקצר.
המקום איננו סתם קיים בעלילה. יש לו ריח, טעם ואפיונים חשובים. נלמד כיצד המיקום יכול לשמש עוגן בעלילה ובקידומה.
אחד האתגרים המורכבים ביותר בכתיבה דרמטית הוא למחוק פסקאות ולוותר על משפטים שאינם מתאימים לסיפור הקצר. דבר זה יפה לכתיבה מכל סוג שהוא, אך כאשר ניגשים לכתוב סיפור קצר חשיבותו רבה מאוד. נתרגל חיסכון.
לסיום, כמו לפתיחה, יש מנגינה משלו. בשיעור זה נקדיש זמן לקריאת הסיפורים הקצרים שנכתבו לאורך השיעורים, נהדק, נשפר, נעיר ונמחק.