כל המקומות לסדנא אזלו
כשהמוזה תבוא לבקר - היא תמצא אותנו מתאמנים.
גיל הראבן
Scroll Down

כתיבת פרוזה

מועד הקורס:
16.10.2025 ועד 4.12.2025

ימי חמישי ערב 19:00 עד 21:00
קורס מקוון, המועבר אונליין בZOOM.

אמנות הסיפור – קורס כתיבת פרוזה | 8 מפגשים אונליין בהנחיית הסופרת גיל הראבן. תהליך כתיבה הוא רצף של החלטות, שמעצבות טקסט. במהלך הקורס נחדד את המודעות לאפשרויות שביניהן בוחרים, ולמשמעותן של בחירות שונות – זאת בדרך של תרגול כתיבה והערות העריכה.

הלימוד יתבסס על תרגילים קצרים, ממוקדים, שייכתבו לפני השיעור, ויישלחו יומיים לפניו לכל המשתתפים על מנת שיכינו תגובות עריכה. יצירות ספרות משמעותיות הן המורות הטובות ביותר, ולכן, מדי שבוע נתעשר גם בדוגמאות ספרותיות לנושא שעל הפרק, ושאותן יקבלו המשתתפים בדוא"ל. הדיון בשיעורים יסתמך על עבודת בית, הן בכתיבה והן בהכנת משוב עריכתי.

מבנה הקורס – שמונה מפגשים "אונליין" (קורס ערב).

חלק ראשון: החלק הראשון של כל שיעור יוקדש לדיון בתרגילים ובהערות העריכה שהמשתתפים הכינו.
חלק שני: יוצג נושא חדש ותרגיל חדש.
שיטת הלמידה והמישוב: לאחר כל שיעור יתבקשו המשתתפים לכתוב תרגיל קצר. את התרגילים הכתובים יהיה עליהם לשלוח בדוא"ל לכל המשתתפים עד יום שלישי בערב. המשתתפים יתבקשו להקדים ולקרוא את כל הטקסטים שיישלחו אליהם לפני השיעור (כדי שנוכל להימנע משיתוף מסך – מומלץ מאוד גם להדפיס אותם). הדיון בשיעורים יתבסס על הערות עריכה שהמשתתפים יכינו לפני הפגישה. בהינתן שלא נספיק לדון בטקסטים של כולם בכל שיעור – מי שלא יקבל משוב בע"פ יקבלו בכתב מגיל הראבן, ומהמשתתפים. **מספר המשתתפים מוגבל לעד 20 איש**

ליצירת אווירה שיתופית ואינטימית נבקש מכל התלמידות והתלמידים להשתתף בקורס עם מצלמה פתוחה. הקורס מוקלט (לזמן מוגבל) וניתן בעת הצורך למשתתפי הקורס לצפייה חוזרת.

תאריך הקורס: 16.10.2025 ועד 4.12.2025 | ימי חמישי 19:00 עד 21:00
מחיר הקורס: 2,500 שקלים (ניתן לפרוס לתשלומים)
**מקומות אחרונים**

אמנות הסיפור

המפגשים

נתוודע למגוון פתיחות מופתיות, ונעמוד על הבחירות האמנותיות שקדמו לחיבורן. נעמוד גם על חשיבותה של הפתיחה כפיתוי, כחוזה עם הקוראים, וכחץ כיוון להמשך היצירה.

דיאלוג הוא אמצעי הנכחה חזק, אך מאבד את כוחו כשהשימוש בו לקוי. בפגישתנו נבהיר מאפיינים של דיאלוג טוב, ונחשוב גם מתי נכון "להיכנס לדיאלוג" מתי לצאת ממנו, ומתי מוטב בלעדיו.

דמות הולכת ונבנית לעינינו עם כל הופעה שלה בסיפור, ואנו, בפגישתנו, נתמקד בהופעתה הראשונה של דמות בעלילה. איך יוצרים את הרושם הראשון? מי מציג את הדמות בפנינו? מספר יודע כול או שותף לעלילה? מה כדאי לספר מייד ומה מוטב לדחות להמשך?

כל עלילה מתרחשת במקום נתון. כמה ראוי להרחיב בתיאורו? איך מתארים מקום בלי לייגע? בפגישתנו נעמוד על הערך הייחודי של תיאור כתוב בעידן שבו כולנו מוצפים בתמונות.

אירועי תקופה יכולים להיות במרכזו של סיפור ויכולים להיות ברקע. בכל מקרה על הכותב להחליט מתי מתרחשת העלילה, ולהיות מודע להשלכות השונות שיש לבחירתו על רכיבים שונים בסיפור.

מראשית תחייתה של העברית כלשון מדוברת נדונה השאלה "מה היא הלשון היפה לספרות". ככלל, לשון יפה – יפה לתכלית הסיפורית שהיא משרתת. בפגישתנו נבחן שימוש במשלבים שונים, ונחדד את האבחנה בין לשון המספר ללשונותיהן של הדמויות השונות.

כל סיפור בונה עולם, ומכוון לשכנע אותנו שעולם שהוא מציג "קיים באמת". דרך טובה להתאמן ביצירת אמינות היא לתרגל כתיבה שאיננה ריאליסטית. רוב ספרות העולם עד העת החדשה היה ממין זה, אז כדאי לנסות…

בפגישתנו נתוודע לשלוש דרכים שמובילות אל הפנטסטי, ומאפשרות לקוראינו להאמין במה שלכאורה "לא יעלה על הדעת".

על בסיס התנסותנו בקורס נערוך רשימת דברים שעליהם יש לתת את הדעת בבואנו לבחון ולערוך סיפור שכתבנו.

פרטים נוספים?

השאירו לנו פרטים ונציגתנו תחזור אליכם בהקדם.


    נגישות